objekt och avbild 

Att karaktärisera ett konstverk som ett objekt eller en avbild kan vara intressant när man tolkar ett konstverk.

Däremellan finns det variationer och kombinationer.

En skulptur är främst ett objekt även om man ligger väldigt nära motivet eller t.o.m. gjutit av en exakt kopia. 

Och en konkret målning är mer ett objekt än ett målat landskap.

Den konkreta målningen är sin egen och målar man av den eller tar ett foto så blir det en avbild. 

Om man tänker sig att man skall avbilda guld så använder man inte guldfärg utan skapar en illusion av guld.


Frågeställningen ”Vad föreställer det?” är inte alltid gångbar.

Att måla av t.ex. en landskapsmålning eller ett målat porträtt blir en kopia och tar man ett foto är det ett reproducerande.


Kan man beteckna en abstrakt expressionistisk målning som ett objekt?

Kan en superrealistisk målning eller ett fotografi vara ett objekt?

Ja, men ett objekt är inte en avbild.

En långt driven stilisering som i trafikskyltar är mer objekt och mindre avbild.

En föråldrad syn på tolkning av den abstrakta expressionismen var att betraktaren gjorde konstverket. Man fick fritt att bland former och färger hitta figurationer. Den här konstfilosofin var vanlig under 50-60-talet och dröjer kvar bland många. När 70-talets fotorealism kom så föll mycket av dess giltighet.

Man behöver absolut inte som betraktare ”se” något i ett verk.

Ett ickeföreställande konstverk har rytm, form, färg, ljus, rörelse etc och det ”föreställer” främst sig självt. 

Robert Diebenkorn(1922-1993 U.S.A.) nedan

Den vänstra bilden är en avbild med en stram närmast abstrakt uppbyggnad där ljus och ytor beskrivs naturalistiskt.

Den högra är en reducerad abstrakt bild där färgen och formen antyder en naturalistisk bildsyn.

Färgytorna har en närmast impressionistisk verkan. 

KG Nilson "Stad på en ö" Staden är stiliserad konkret men bakgrunden är naturalistisk med molnen. En kombination av objekt och avbild i samma bild.

Camille Corot (1796-1875 Fra)

I den här landskapsmålningen som troligen är gjord inför motivet finns en tydlig rörelse och komposition. Djupet förstärks av det stora avståndet mellan förgrund och bakgrund. 

Det är inget exakt fotografiskt återgivande men verkligheten översatt till en naturalistisk bild.

Diego Velazquez (1599-1660 Spa.)

I den här detaljen från en större målning har hjälmen fått en illusion av guld med hjälp av vanlig oljefärg och ingen "guldfärg".  Målad med snabba markerade penseldrag utan exakta detaljer.